11 Декември, 2017

Реклама
  • Фото Журнал
  • Лайф
  • Списание
  • Здраве и Храна
  • Забави и Пътешествия
  • Критика
  • Мода
  • С какво си приличате с Ким Чен Ир? – Ще бъдете изненадани.

    Реклама

    Публикувано: 9 Януари, 2013
    от: Софийски-Вести Софийски Вести

    С всеки изминал месец излизат все повече и повече новини които безпорно потвърждават че фейсбук ни депресира и отчайва. Според калифорнийския университет “Станфорд”, сякаш всички се чувстват особено кофти за себе си, след като те посетят фейсбук и разгледат дневната доза от атрактивни снимки, изключителни биографии, и щастливи ъпдейт-ове на приятелите си: “Хората са убедени, че всички останали водят съвършен живот”.

    Щастието и усмивките във фейсбук създават илюзия, защото никой не иска да качи грозна снимка, или да сподели неприятна новина в профила си. Всеки се стреми да представи себе си в най-добра светлина. Съответно, тягосният ефект която фейсбук допринася не е никаква изненада. Това чуство където други хора се издигат – а за себе си оставаш с чувство за недостатък – е трайния ефект на старо умение: пропагандата.

    Вярно, фейсбук едва ли е сръвняема с министерството на Гьобелс… но, тя е безпорно лична форма на пропаганда.

    Кич Чен Ир: символ за пропагандата

    Няма по “чишитски” пропагандьор от бившия върховен ръководител на КНДР, а едва ли има по-добро показно за специфичните последствия на масовата пропаганда върхо едно общество.

    Ким Чем Ир почина на 17 декември 2011г.. В последствие на седмици, целия свят беше залят със снимки и кадри от Северна Корея. Това неочаквано надникване в тази неразбрана държава остави светът потресен и изумен. Вместо да видим типичната картина на един, уш-дисциплиниран и устойчив комунистически режим – то, ние видяхме едни тъжни, уплашени, и депресирани корейци (Включително и ревливи генерали!). Рев, мъка, и сълзи – това бяха снимките от КНДР. Едва ли всички са били тъжни, но изглеждаше, че масово от хората изпитаха поне една малка доза от автентична мъка и страх, към техния “Любим Ръководител”.

    За близо две десетилетия, гладния народ на Северна Корея, бе подложен на неудържим бараж от плакати, филми, снимки, и книги които представяха техния вожд, като пулобог. Много севернокорейци са вярвали, че той е имал „магическа способност да контролира времето завиисийки от настроението му“. През 2010г. корейската медия съобщи, че отличителното облекло на Ким е „стартирало нова модна тенденция по цял свят“. Над 100,000 души участват във всяко годишният столичен фестивал (или “игри”) в почет на корейската социалистическа династия.

    За светът, миналия декември почина Ким Чен Ир – човекът. Обаче, за севернокорейците, миналият декември почина Ким Чен Ир – внимателно проектирания имидж създаден от експерти, сценаристи, и чиста пропаганда.

    Глупавите искания на Ким Чен Ир да се представи пред севернокорейците като най-брилянтния, най-красивия, най-достойния, и най-интересенния представляват качества които принадлежът (в по-малка степен) във всеки от нас. Суетата, и нашето желание за “най-най” спрямо другите, са неоспорими.

    Но, в миналите 5000 години, е било невъзможно да увековечиш личното си наследство както ти пожелаеш, без помоща на високо специализирани експерти (от калиграфите на древен Египет, до режисьорите на третия райх, както и хореографистите на КНДР).

    Ако Ким имамше фейсбук: Голямият избор от пропагнадни плакати ни позволяват да си представим как ще изглеждат профилните фейсбук снимки на Ким. 1) Ким предлага съвети по минно дело на група миньори. 2) Децата се радват на присъствието на Ким и на баща му. 3) Ким, обяснява брилянтните си идеи пред благоговени студенти.

    Ако Ким имамше фейсбук:
    Голямият избор от пропагнадни плакати ни позволяват да си представим как ще изглеждат профилните фейсбук снимки на Ким. 1) Ким предлага съвети по минно дело на група миньори. 2) Децата се радват на присъствието на Ким и на баща му. 3) Ким, обяснява брилянтните си идеи пред благоговени студенти.

    Обаче, нещата са коренно променени за младите поколения на 21ви век. Интернетът и практично неограничен дигитален капацитет, заедно със все по-мощни процесори означава, че всеки човек вече има достъп до всички нужни инструменти за да се представи пред светът по начин които тои иска. Със едно “клик” на компютърната мишка, ние вече можем да овековечим нашият живот – както най ни харесва. Да качим снимки – които най ни харесват. И да напишем това – което най ни харесва. За пръв път в историята на човечеството, всички могат да си създадат лично “министерство по пропагандата” с помоща на социалните мрежи. С тяхната помощ, всеки може да разглези вътрешния си Ким Чен Ир.

    Това обаче, принася много интересни последствия. Както данните от Станфорд намекват, все повече и повече хора изпитват депресия и униние когато хвърлят едно око на качените снимки на “разкошните” ваканции на приятелите си.

    Фейсбук: фабрика за пропаганда

    Проучване от американският университета в “Юта Валии (Utah Valley)” също подчертава изненадващия ефект на фейсбук. В разпит на 425 студента от университетът, те забелязват корелация: колкото повече време студентите прекарват в фейсбук, толкова повече те смятат, че другите имат по-добър живот от тях.

    „Тези, които са използвали фейсбук за по-дълго, вярват че ‘другите хора са по-щастливи’, и по-невярват, че ‘животът е справедлив’“ – твърдят учените. Също така, те забелязват че при хората които прекарват по-малко време в социални мрежи, а повече време с приятелите си в “истинския” живот, са по-малко склонни да се оплакват от недоволство и нещастие.

    Снимките във фейсбук обикновенно изобразяват усмихнати и весели хора – и предават чуство за щастие. Разбира се, всеки обича да се усмихва пред фотоапаратът, така че, доброто настроение може да бъде изкуствено завишено – даже невярно.

    Тези проучвания насочват и към основната разлика междо “меката” пропаганда във фейсбук и по сериозния варямт на Ким Чен Ир и другите известни личности които са разчитали на това древно умение. Те подчертават, че въпреки хората да имат активна наклонност да филтрират лошите неща, и да се само-похвалят със най-доброто което имат – те (повечето пъти), не го правят злонамерено. Техните усилия са насочени към самите тях, в опит да се почувстват по-добре за собствения си живот – а, не да те накарат да се чувстваш зле за твоя.

    Крайният ефект на мрежите като фейсбук ще бъде дълго успорван междо психолозите, академиците, както и самите потребители. Но самия факт, че те поглъщат потребителят с каскада от внимателно подбрани снимки, и видео (включително и реклами) означава, че те ще имат пропаганда-подобен ефект.

    Съответно, следващия път когато разгледаш най-новите ваканционни снимки на приятелите си в Карибите или Хърватска – спри, и се замисли. Статистиката доказва, че въпреки снимките, техния живот не е рай или по-успешен. Ако не вярваш… попитай един севернокореец.

    
    Добавете Коментар:

    Няма Коментaри... за сега.